gepubliceerd: 11-10-2018
Diverse partijen zetten zich in om laaggeletterdheid te voorkomen en te bestrijden. Zo ook bibliotheken die naast de uitleen van boeken tal van activiteiten organiseren waarmee bezoekers zich kunnen ontwikkelen en hun vaardigheden in de breedste zin van het woord kunnen verbeteren. Zo is er aandacht voor taalvaardigheden, digitale vaardigheden, maar ook voor gezondheidsvaardigheden.
Panteia heeft in de afgelopen jaren meermaals onderzoek op dit themagebied verricht. Zo onderzochten we de rol die bibliotheken in de aanpak van laaggeletterdheid kunnen spelen, voerden we een explorerend onderzoek naar de maatschappelijke waarde van bibliotheken en ontwikkelden we een evaluatiekader om de effecten van Taalhuizen te meten.
Meer recent voerden we een kwalitatieve effectmeting uit naar Taalcafés en Klik&Tik-cursussen en bekeken we de rol van bibliotheken om burgers wegwijs te maken in (digitale) informatie over gezondheid. Ook evalueerden we het project Ouderen in de Wijk, dat zich onder andere richt op het versterken van de digitale vaardigheden van kwetsbare ouderen. Momenteel dragen we bij aan de Europese studie naar de rol van kerncompetenties als taalvaardigheid in het beroepsonderwijs.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.
Bel ons op: 079-322 20 00