Als een nieuwe opleiding wordt gestart, moet daarom de relevantie ervan worden aangetoond: zit de ‘BV Nederland’ te wachten op afgestudeerden van deze opleiding?
Er zijn verschillende manieren om dit te doen, namelijk:
- Een kwantitatieve analyse van vacatures op een bepaald terrein. Panteia werkt hierin samen met ‘vacaturespider’ Jobfeed, die het internet afspeurt naar personeelsadvertenties en deze doorzoekbaar maakt; zo kunnen bijvoorbeeld trends in gevraagde competenties zichtbaar worden;
- Het houden van enquêtes onder organisaties die veel met de (beoogde) afgestudeerden van een opleiding te maken hebben;
- Rondetafelsessies met werkgevers uit een bepaalde branche mogelijk die meer kwalitatief ingaan op het profiel van de ideale afgestudeerde op een bepaald terrein.
- Een inhoudsanalyse kan een nieuw programma inhoudelijk vergelijken met aanpalende opleidingen, om zodoende de ‘uniekheid van het voorgestelde nieuwe programma in kaart te brengen.
Met al deze methoden heeft Panteia ruimschoots ervaring opgedaan. Een combinatie van verschillende methoden leidt daarbij vaak tot dieper inzicht. Onze opdrachtgevers maken rapporten van deze onderzoeken, om begrijpelijke concurrentieoverwegingen, niet openbaar.