Brede evaluatie van het Oranje Fonds

gepubliceerd: 11-10-2018

Het Oranje Fonds is één van de grootste ‘goede doelen’ fondsen in Nederland en richt zich specifiek op het bevorderen van sociale cohesie en sociale participatie in onze samenleving.

Het fonds ondersteunt in dit kader sociale initiatieven en is wat dat betreft vooral bekend van de jaarlijkse Burendag en NLDoet. Daarnaast neemt het Oranje Fonds ook zelf het initiatief tot het organiseren van projecten en wordt er deskundige begeleiding geboden ter ondersteuning van het opzetten en voortbestaan van sociale organisaties.

Het Oranje Fonds laat zich in de bepaling van zijn beleid mede leiden door de ervaringen, wensen en behoeften van de achterban, zoals de vrijwilligers en professionals die ondersteuning aanvragen en sociale initiatieven tot uitvoering brengen. Daarnaast stelt het Oranje Fonds ook veel belang in de visie en mening van stakeholders om te achterhalen wat goed gaat of wat (nog) beter kan.

In dit kader heeft het Oranje Fonds aan Panteia de opdracht gegeven tot een brede evaluatie van het beleid, onder het motto: ‘Doet het Oranje Fonds de goede dingen op de goede manier?’. Het rapport is via de website van het Oranje Fonds in te zien. Het rapport geeft niet alleen inzicht in hoe het Oranje Fonds wordt ervaren, maar geeft ook een signalement van een aantal sociale thema’s die trending zijn.

Goede doelen en fondsen

Geven, vrijwilligerswerk, mantelzorg, subsidies; allemaal onderwerpen die momenteel volop in de belangstelling staan. En niet voor niets: onze samenleving en ons welzijn worden hier steeds meer van afhankelijk, mede door decentralisatie en de ontwikkeling richting een ‘participatiemaatschappij’.

Deze tendens houdt ook in dat er een steeds groter beroep wordt gedaan op de portemonnee en de tijd van de burger of het bedrijf. Tegelijkertijd  dienen de effectiviteit of opbrengsten zo optimaal mogelijk te zijn. Het is dan ook van groot belang voor Goede Doelen organisaties en fondsen om enerzijds de sympathie van de donateur te winnen en te behouden en anderzijds te laten zien wat je bereikt.  De druk wordt steeds groter om je  transparant op te stellen, tijdig bij te sturen, ‘kwaliteit’ te leveren en je te bewijzen aan de achterban: donateurs, vrijwilligers en andere stakeholders. Het kennen van en inspelen op de behoeften van je ‘klanten’ is daarbij essentieel. Panteia kan daarbij helpen.

Panteia heeft een brede expertise opgebouwd in  het doen van onderzoek voor fondsen en organisaties met een ideële doelstelling. Het gaat daarbij om inzicht in vragen zoals: wat doen we goed en wat doen we minder goed, wat moeten we in de toekomst gaan doen, wat is het beeld van ons bij de buitenwacht, zijn we wel duidelijk of onderscheidend genoeg, halen we met onze projecten de beoogde doelen en hoe kunnen we onze communicatie zo optimaal mogelijk inrichten? Het voordeel van Panteia is dat wij onze expertise mede ontlenen aan projecten die we voor andere typen organisaties doen op het gebied van zorg & welzijn, beleid, cultuur, marketing en communicatie. We zijn  zo in staat snel een adequate en op maat gesneden onderzoeksoplossing aan te bieden en een goede praktische vertaalslag te maken van de onderzoeksuitkomsten.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00