De communicatie over Europa richting haar burgers: stand van zaken en vooruitzichten

gepubliceerd: 11-10-2018

De belangrijkste communicatie doelen van de Europese Commissie (DG Communication) zijn: bewustwording creëren rondom Europese politiek onder Europese burgers en hen informeren over de activiteiten van de EU.

DG COMM zorgt er ook voor dat de Europese Commissie goed geïnformeerd is over (politieke) ontwikkelingen in de publieke opinie en de media. Hierbij maakt de Europese Commissie gebruik van de Eurobarometers, waardoor effectieve monitoring mogelijk is. Tot slot wil de Europese Commissie uiteraard ook Europese burgers betrekken in het Europese project, door een gezamenlijke Europese identiteit te creëren en actieve deelname van de burgers te stimuleren.

Het onderzoek dat Panteia samen met Ockham IPS heeft uitgevoerd verkent en evalueert de manier waarop er over Europa wordt gecommuniceerd richting Europese burgers. Een meta-evaluatie is uitgevoerd op EU-niveau en in een selectie van EU-landen. Deze evaluatie heeft o.a. landenrapporten opgeleverd om in kaart te brengen wat het imago is van Europa in deze landen en hoe deze indrukken en associaties tot stand zijn gekomen en uit worden gedragen. Het onderzoek behelsde naast deze landenstudies ook  desk research op het niveau van Europa, een literatuurstudie, een serie interviews met expert en een workshop ter toetsing van de geïntegreerde bevindingen uit alle onderzoeksfasen.

Onlangs is het rapport openbaar geworden. Voor het rapport, klik hier.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00