Het onderzoek bestond uit een kwalitatieve ronde (diepte-interviews met schoolbesturen en leden van P(G)MR) en een kwantitatieve ronde (telefonische enquête onder 374 schoolbesturen uit een steekproef van 779 schoolbesturen, getrokken uit een populatie van 900 schoolbesturen die in aanmerking kwamen om ERD-er te worden). Hieronder geven we een schematische weergave van de respons en de verdeling daarbinnen naar verschillende doelgroepen (o.a. wel of geen ERD-er).
Motieven en voor- en nadelen ERD De voornaamste aanleiding voor de huidige ERD-ers om het ERD-schap destijds te overwegen, had te maken met een kosten-baten afweging. Veel schoolbesturen gaven aan dat de premie bij het Vervangingsfonds veel hoger is dan het bedrag aan vervangingskosten die zij kunnen declareren.Verder ervaren de meeste ERD-ers helemaal geen nadelen van het ERD-schap. Met ruim een kwart zijn de financiële risico’s bij incidenteel hoog verzuim het voornaamste nadeel. Dit komt overeen met de verwachtingen die ERD-ers vooraf hadden.De voornaamste reden van niet-ERD-ers om ook niet per 1 januari 2017 ERD-er te willen worden is dat deze schoolbesturen direct in zagen dat het ERD-schap geen goed idee voor hen was. Een tweede veelgenoemde reden is dat schoolbesturen vanwege hun kleinschaligheid inschatten dat de financiële risico’s voor hen te groot zullen zijn.