Europese vergelijking opleidingen leraren basisonderwijs

gepubliceerd: 11-10-2018

In hoeverre voldoen lerarenopleidingen basisonderwijs in Europa aan de huidige vraag vanuit leraren en scholen? En wat kunnen beleidsmakers in Europa van elkaars strategieën leren?

In opdracht van het Europees parlement heeft Panteia onderzoek gedaan naar de opleidings- en trainingsstelsels en de uitdagingen voor docenten in het basisonderwijs in zeven landen: Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Litouwen, Nederland en Oostenrijk. In deze Europese verkenning is breed gekeken naar het opleidingscontinuüm: van de lerarenopleiding, via programma’s voor startende docenten tot mogelijkheden tot bij- en nascholing.Leraren en lerarenopleiders in heel Europa hebben te maken met vergelijkbare huidige en toekomstige uitdagingen op klas-, school- en systeemniveau. Het onderzoek beschrijft in hoeverre de hervormingen hierop inspelen, en eindigt met aanbevelingen.

De belangrijkste conclusies zijn samengevat:

1. De kwaliteit van lerarenopleidingen staat zowel nationaal als Europees hoog op de agenda. 2. Hoewel de opleidingen voor leraar basisonderwijs sterk variëren tussen de landen, liggen nationale hervormingen en Europese aanbevelingen doorgaans op een lijn. 3. Hervormingen zijn te eenzijdig gericht op de initiële opleidingen, waarbij de samenhang met ondersteuning voor startende docenten en een leven lang leren  ontbreekt. 4. Programma’s voor startende docenten komen in vier van de zeven bestudeerde landen niet voor. Ook in Nederland is hier nog veel winst te behalen. 5. In de meeste landen is er een nascholingsaanbod, alleen ontbreekt geregeld stimulans voor docenten om hier gebruik van te maken.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00