Frictiekosten transitie Jeugdzorg

gepubliceerd: 11-10-2018

Als aanbieders van jeugdzorg na de transitiedatum van 1 januari 2015 te maken krijgen met (forse) omzetdalingen, kan dat leiden tot frictiekosten. De vraag is hoe omvangrijk deze zijn en welke overgangsmaatregelen deze kosten kunnen inperken.

Dit onderzocht Panteia in opdracht van de Stuurgroep Stelselherziening Jeugd.

De concept Jeugdwet regelt dat per 1 januari 2015 alle huidige taken op het gebied van jeugdzorg worden overgeheveld naar gemeenten. In opdracht van de Stuurgroep Stelselherziening Jeugd, bestaande uit VNG, IPO en Rijk, hebben Panteia en SEOR onderzoek gedaan naar aard en omvang van de mogelijke frictiekosten waar de huidige aanbieders en financiers van de diverse vormen van jeugdzorg mee te maken krijgen als gevolg van het beëindigen van de huidige subsidierelaties per 1 januari 2015. In het onderzoek zijn frictiekosten berekend in 3 scenario’s. Naast het bepalen van de frictiekosten had het onderzoek tot doel de budgetruimte van gemeenten te berekenen die wordt ingenomen door het toepassen van de overgangsscenario’s.

Naar aanleiding van dit rapport is er een artikel verschenen in Binnenlands Bestuur.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00