gepubliceerd: 11-10-2018
TKI TU organiseerde deze zomer een White Paper Challenge met als onderwerp de uitdagingen waar de Nederlandse tuinbouwsector voor staat als het gaat om wereldwijde trends die de manier waarop we momenteel opereren veranderen. Sommige mega-trends die de sector direct of indirect beïnvloeden zijn milieu (duurzaamheid), veranderde consumentengedrag, tekorten in natuurlijke hulpbronnen, industriële digitalisering (de impact van digitale reuzen, e-commerce), energietransitie en de arbeidsmarkt. Wil de Nederlandse tuinbouwsector zijn toonaangevende positie behouden, dan zal de sector voortdurend moeten blijven innoveren.
Net als Peter van der Sar in zijn white paper 'Vergroting innovatievermogen van ondernemers is de sleutel voor succes' benadrukt Bolle het belang van procesinnovatie en gaat hij in op actuele thema’s als online kopen van groenten en fruit en ‘direct-to-consumer’ en het gat dat er nog steeds bestaat tussen de richtlijnen met betrekking tot gezonde voeding en het werkelijke gebruik van groenten door de consument. Met welke innovaties zouden we dit gat kunnen verkleinen?
Met de White Paper Challenge riep TKI TU op tot inzicht in noodzakelijke fundamentele veranderingen, die een sleutelrol zullen spelen in de transformatie van de sector. De vraag die TKI beantwoord wilde zien, was hoe de tuinbouwsector kan profiteren van de veranderende eisen, gedrag en behoeften van de consument, en vooral van hoe de sector zichzelf opnieuw moet positioneren in de waardeketen: van productie tot consumptie.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.
Bel ons op: 079-322 20 00