gepubliceerd: 11-10-2018
Innovatie van levensbelang voor transportsector De markt van transport en logistiek lijkt na jarenlange teruggang en stabilisatie weer kansen te laten zien. Deze kansen pakken vereist heldere keuzes. Ondernemers kunnen naast operational excellence grofweg kiezen uit twee waardestrategieën: product leadership en customer intimacy. Wie niet kiest voor een leidende rol op kwaliteit van product of klantenbinding, houdt enkel sturen op kosten over en wordt daarmee te weinig onderscheidend.
Beheers risico’s en houd basis op orde Ondernemingen doen er goed aan om niet enkel vooruit te kijken. Innovatie kan enkel slagen vanuit een sterke basis. Hiervoor is een gedegen kennis van het eigen bedrijf nodig. Een ondernemer die te weinig acht slaat op waar zijn onderneming haar omzet vandaan haalt, of deze markt laat versloffen, slaat het fundament weg waarop hij zijn innovatie probeert vorm te geven.
Een ander risico is de chronische onderschatting van de doorlooptijd en benodigde middelen die innovatie vraagt. Ondernemers die succesvol willen innoveren moeten flexibel kunnen bijsturen in de implementatie. Dat vraagt om een stevige risico-inschatting vooraf.
Investeer in het innovatieklimaat Om buiten gebaande kaders te kunnen denken, moet personeel meer vrijheid krijgen. “Om dit voor elkaar te krijgen, moeten ondernemers de gebruikelijke routines, deadlines en beperkingen binnen het bedrijf doorbreken”, aldus Machiel Bode, sectormanager Transport & Logistiek bij ING. Ook hier geldt dat je het kind niet met het badwater moet weggooien, dus dat er aan deze keuzes een goede inschatting van de kwaliteiten van de onderneming ten grondslag moet liggen. Bode: “Wie dit goed in kaart heeft, kan ruimte creëren om zich te laten verrassen door goede ideeën van zijn werknemers.”
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.
Bel ons op: 079-322 20 00