gepubliceerd: 11-03-2019
Afgelopen vrijdag was het Internationale Vrouwendag. Een wereldwijde dag die de sociale, economische, culturele en politieke prestaties van vrouwen viert.
De dag markeert ook een oproep tot actie om gendergelijkheid te versnellen. Een oproep die zeker ook voor de veelal door mannen gedomineerde transportsector geldt, al is het alleen al wegens diens nijpende personeelstekorten. In consortium met Ecorys, ISI-Fraunhofer en PwC onderzocht Panteia de voordelen en maatregelen ter bevordering van een meer gebalanceerd werknemersbestand in de brede transportsector, waaronder transport over weg, spoor, land en door de lucht. Het eindresultaat hiervan is nu beschikbaar.
Het aandeel vrouwen in de EU-transportsector bedraagt slechts 22%, terwijl het aandeel van vrouwen in de gehele arbeidsmarkt in de Europese Unie 46% bedraagt. In de afgelopen paar jaar is hierin niet veel vooruitgang geboekt, ondanks de prioriteitstelling door meerdere stakeholders in de sector en verschillende acties die door hen zijn ondernomen zoals Women in Rail (WiR), Women employment in the Urban Public Transport Companies in Europe (WISE) en acties of maatregelen van individuele transportbedrijven.
In tegenstelling tot de kennis over de mechanismen en barrières die tot deze onevenwichtigheid leiden, is er minder gestructureerde informatie beschikbaar over de maatregelen die bedrijven kunnen nemen om deze belemmeringen te overwinnen. Bovendien is er alleen anekdotisch bewijsmateriaal rond de voordelen van een meer evenwichtige werkomgeving voor werkgevers en werknemers. Dit roept een centrale vraag op: hoe kunnen meer vrouwen worden aangetrokken voor de loopbanen in het vervoer en in het bijzonder voor de meer technische en mobiele beroepen in de sector?
Om deze vraag te beantwoorden werd in opdracht van DG MOVE van de Europese Commissie een aantal casestudies uitgevoerd met bedrijven die (ver)gevorderd zijn in het implementeren van beleid en maatregelen voor gelijkheid van mannen en vrouwen in onder andere hun aandeel in het werknemersbestand. Deze maatregelen werden mede onderzocht in termen van kosten en baten. Tevens is hun overdraagbaarheid naar kleinere, nog niet genderevenwichtige bedrijven beoordeeld.
Dit heeft geresulteerd in een rapportage, alsook een presentatie van de centrale voordelen om meer vrouwen in de transportsector aan te trekken. Tot slot is een toolkit ontwikkeld waarin de mogelijke maatregelen en diens kosten zijn gebundeld. Hiermee kunnen bedrijven hun route uitstippelen om werk te maken van een meer gebalanceerd werknemersbestand en gendersensitief beleid. Deze toolkit is hier te vinden onder de kop ‘list of measures’.
Weten wat Panteia nog meer heeft gedaan op het gebied van vrouwen op de arbeidsmarkt? Lees het hier.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.
Bel ons op: 079-322 20 00