gepubliceerd: 11-10-2018
Hoger niveau samenwerking mogelijk In de logistieke sector gaat de aandacht vooral uit naar de zakelijke aspecten van een samenwerking. De aandacht voor menselijke factoren - gedrag, emoties en mind-set - is veel minder groot. 53 procent van de ondernemers vindt echter dat de communicatie beter kan, 49 procent wijst op verschillen in bedrijfscultuur, gevolgd door het gebrek aan transparantie (40 procent) en vertrouwen (24 procent). ABN AMRO, TLN en FENEX stellen dat deze factoren vaak worden weggewuifd, omdat ze niet passen in de ‘hands-on’ cultuur die de logistieke sector kenmerkt. Samenwerking behoeft intensieve sturing met specifieke aandacht voor veranderend gedrag. Succesvol veranderen begint bij de ondernemer zelf. Leiderschap is hierbij erg belangrijk om karakters te managen en draagvlak te creëren voor samenwerking.
Van co-operatie naar co-creatie “Samenwerken gaat over meer dan het koppelen van bedrijfsactiviteiten alleen. Het gaat óók over het slim aanwenden van de competenties, kennis en kracht van anderen om doelen te realiseren. Keer op keer blijkt de menselijke factor bepalend te zijn voor het slagen of mislukken van samenwerkingsverbanden. In het proces van een samenwerkingsverband wordt een groot beroep gedaan op het empatisch vermogen van de ondernemer. Ondernemers die het belang van emotie, gedrag en mindset op de juiste waarde weten te schatten zullen de ontwikkeling van hun samenwerkingsverband verder weten te brengen”, aldus ABN AMRO, TLN en FENEX. “Logistieke partnerships zijn vaak traditioneel en primair gericht op co-operatie. Om tot vernieuwing van dienstverlening te komen, is een samenwerkingsverband nodig met een focus op waardecreatie: van co-operatie naar co-creatie. Hierbij mag de creatieve inbreng van de medewerkers niet worden onderschat”, zegt Bart Banning, Sector Banker Transport & Logistiek van ABN AMRO.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.
Bel ons op: 079-322 20 00