Monitor ouderbetrokkenheid

gepubliceerd: 11-10-2018

Ouders zijn positiever over hoe scholen hen betrekken. Voor het ministerie van Onderwijs voerden we afgelopen jaar de monitor ouderbetrokkenheid uit onder ouders, leraren en schoolleiders in het basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs.

Panteia voerde samen met ITS deze derde meting uit, na eerdere metingen uit 2009 en 2012. De belangrijkste uitkomsten:

Informele en formele participatie Bij ouderparticipatie gaat het om de bijdrage die ouders leveren aan het reilen en zeilen op school en de besluitvorming van de school. De helft van de ouders in vo en mbo draagt actief bij aan werkzaamheden op school. In het vo en mbo helpen meer ouders bij het organiseren van buitenschoolse activiteiten.

De deelname van ouders aan een (mede)zeggenschapsorgaan is gelijk aan 2012. Het aandeel ouders dat lid zegt te zijn van een ouderraad mbo is fors gestegen ten opzichte van 2012.

Scholen kunnen verbeteren in het laten blijken van waardering voor deze inzet van ouders.

Ouderbetrokkenheid en partnerschap Steeds vaker hebben scholen en ouders contact over ondersteuning of begeleiding thuis. Scholen in po, vo en mbo geven vaker tips of richtlijnen aan ouders. Ouders zijn daar blij mee, maar wel kritisch over hoe nuttig de informatie vanuit school is.

In het po en vo praat 70% van de ouders elke dag met hun kind over de schooldag. In het mbo doet ongeveer de helft van de ouders dat, een forse stijging ten opzichte van twee jaar geleden. Ouders in het vo helpen hun kinderen gemiddeld iets vaker dan voorheen bij huiswerk.

Ondersteuning leraren Eén op de drie leraren heeft behoefte aan scholing of ondersteuning in de omgang met ouders, vooral beginnende leraren.

Bekijk de Kamerbrief.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00