gepubliceerd: 12-03-2020
Eind 2019 heeft Panteia voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoek gedaan naar informatiediensten en rijtaakondersteunende systemen (ook wel ADAS – Advanced Driver Assistance Systemen – genoemd) bij vrachtwagenchauffeurs
Welke hebben zij tot hun beschikking, hoe gebruiken zij deze, geven zij er opvolging aan, wat zijn de effecten ervan en hoe tevreden zijn zij over de kwaliteit van deze diensten? Dit onderzoek is gedaan aan de hand van twee vragenlijsten, één voor logistieke ondernemers en één voor chauffeurs. Er hebben 229 ondernemers en 330 chauffeurs meegedaan aan het onderzoek.
De volledige resultaten van het onderzoek zijn te vinden in het rapport ‘Monitoring wegverkeergerelateerde informatiediensten en rijtaakondersteunende systemen vrachtverkeer 2019’. Een aantal van de uitkomsten staan hieronder.
Informatiediensten
Voor vertrek raadplegen chauffeurs regelmatig informatiediensten, vooral als ze veel drukte verwachten. Vooral smartphone apps zijn populair, deze worden door 47% van de chauffeurs gebruikt. Ook tijdens de rit gebruiken de chauffeurs veelvuldig (actuele) verkeersinformatie. Voor navigatie zijn smartphone apps het meest populair, 68% van de chauffeurs gebruikt die. Van alle chauffeurs gebruikt 58% altijd een navigatiesysteem, en een deel van de chauffeurs gebruikt meerdere navigatiesystemen naast elkaar. Informatie die chauffeurs vaak in het voertuig ontvangen zijn de maximumsnelheid (79%), rijstrook aanduiding (51%) en het naderen van een file (50%).
Wegkantinformatie
Wegkantinformatie over het naderen van een file (50/70 op de matrixborden) wordt door bijna alle chauffeurs opgevolgd. Routeadvies minder, hierbij volgen chauffeurs (bij tegenstrijdige informatie) in ongeveer de helft van de gevallen de wegkantinformatie op, en in de helft van de gevallen het navigatiesysteem. De wegkantinformatie wordt als begrijpelijk en betrouwbaar beoordeeld.
ADAS
De volgende ADAS zijn volgens de vrachtwagenchauffeurs het meest aanwezig in het voertuig: standaard cruise control (93%), hill assistent (66%), eco-driving systeem (60%), autonoom noodstopsysteem (57%), rijstrookassistentie waarschuwing (54%), ESC (52%) en botswaarschuwing (51%). De systemen staan meestal aan, vooral botswaarschuwing en standaard/adaptive cruise control worden veel gebruikt. Waarschuwingssystemen hebben tot gevolg dat chauffeurs alerter zijn, en bijvoorbeeld het stuur corrigeren of de snelheid matigen. Bij eco-driving zegt meer dan de helft van de chauffeurs gelijkmatiger te rijden. De meerderheid van de chauffeurs heeft het idee dat de systemen hen helpen om veiliger en/of zuiniger te rijden, en vinden dat de systemen bijdragen aan het rijcomfort.
Meer weten?
Neem contact op met Eline Jonkers.
Aanwezigheid rijtaakondersteunende systemen (ADAS) in vrachtauto’s
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.
Bel ons op: 079-322 20 00