Nationaal transportbeleid Zambia

gepubliceerd: 11-10-2018

Sinds november 2015 ondersteunt Panteia het Ministerie van Transport en Communicatie in Zambia bij de formulering van het nationale transportbeleid.

In het door de Wereldbank gefinancierde project zijn beleidsdoelstellingen en -maatregelen ontworpen, gericht op de ontwikkeling van wegtransport, spoorvervoer, binnenvaart en luchtvaart.

In de analysefase is aan de hand van interviews met producenten, distributeurs, importeurs en exporteurs werd vastgesteld dat transportkosten in Zambia relatief erg hoog zijn en een belangrijke rem op economische ontwikkeling zijn. Vervolgens zijn in samenspraak met stakeholders beleidsmaatregelen ontworpen gericht op verlaging van transportkosten om daarmee een groei-impuls te geven aan deze `land locked’ staat.

De belangrijkste maatregelen, die tijdens een conferentie op 8 april jl door de overheid en de industrie zijn bekrachtigd, betreffen:

  • Een verschuiving van weg- naar spoorvervoer op basis va n een Memorandum of Understanding (MoU) tussen regering en industrie. Met deze maatregel krijgt de sterk verzakte spoorvervoersector de kans haar marktaandeel te verhogen van de huidige 7% naar circa 30% in een periode van 3 tot 5 jaar.
  • Deze verschuiving brengt de transportkosten omlaag, is gunstig voor het milieu en de verkeersveiligheid, en vermindert dure brandstofimport.
  • Het opstarten van internationale onderhandelingen teneinde het Zambiaanse marktaandeel in het internationale goederenwegvervoer te verhogen van de huidige 15% naar ten minste 50%. Naar verwachting levert dit een extra omzet van USD 360 miljoen op voor de sector.
  • Het proactief ontwikkelen van internationale transportcorridors met Zuid-Afrika, Namibië, Angola en Mozambique, en het opzetten van een gedetailleerd marktmonitoring systeem.
  • De invoering van een nieuwe wet waarbij de vergunningverlening aan transportbedrijven uitsluitend is gebaseerd op kwalitatieve criteria, waaronder vakbekwaamheid, en de invoering van een verplichte training `defensive driving’ voor professionele chauffeurs.
  • Het gebruikmaken van het gegeven dat Zambia als een van de weinige landen in de regio geen nationale vliegmaatschappij heeft, waardoor het aantrekkelijk wordt grote internationale luchtvaartbedrijven de kans te bieden om van Zambia een luchtvaarthub te maken.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00