gepubliceerd: 11-10-2018
Nieuwkoop werkt continue aan het optimaliseren van het ondernemersklimaat. Verbetering van de gemeentelijke dienstverlening, in het bijzonder aan ondernemers, neemt daarin een belangrijke plaats in. De gemeente Nieuwkoop is een van de 160 gemeenten die haar dienstverlening richting ondernemers via het Bewijs van Goede Dienst heeft laten onderzoeken.
Het Bewijs van Goede Dienst bevat een meetinstrument waarmee de gemeente een breed beeld krijgt van haar eigen servicegerichtheid richting ondernemers. Er wordt als het ware een foto gemaakt van de gemeentelijke dienstverlening aan het lokale bedrijfsleven. Een gemeente kan zodoende vast laten stellen in welke mate haar dienstverlening voldoet aan de ondernemerswensen: wat zijn de sterke punten en waar kan de servicegerichtheid nog verbeteren? Het geeft een gemeente ook inzicht in de interne werkprocessen ten aanzien van ondernemersproducten, zoals de Evenementenvergunning.
Panteia presenteerde op 11 juni jl. de onderzoeksresultaten aan ruim 50 aanwezigen. Het blijkt dat ondernemers in Nieuwkoop best tevreden zijn over de gemeente. De deur staat altijd open om in gesprek te gaan, er is al veel gedaan om de algemene regels en aanvraagprocedures zo regelarm mogelijk te maken en de besluitvorming is - gelet op het kleine aantal bezwaar- en beroepsprocedures - deugdelijk te noemen. Wel gaven ondernemers aan dat de inhoudelijke kennis en deskundigheid van gemeenteambtenaren beter kan. Ook zouden ondernemers uit Nieuwkoop willen zien dat de gemeente meer open staat voor veranderingen en meer aansluit bij de behoeften.
Naar aanleiding van de resultaten is er een verbeterplan opgesteld, waarmee de gemeente al gestart is. Met het Bewijs van Goede Dienst en het verbeterplan heeft de gemeente Nieuwkoop verdere stappen genomen om transparant en doelgericht te bouwen aan een sterkere relatie met haar klanten, in het bijzonder de ondernemers.
Om de verbetering van de gemeentelijke dienstverlening extra te ondersteunen heeft het Ministerie van Economische Zaken de voucherregeling ‘Tijdelijke regeling stimulering betere dienstverlening aan bedrijven’ geïnitieerd. Per 1 januari 2012 heeft het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) het traject Bewijs van Goede Dienst overgenomen.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.
Bel ons op: 079-322 20 00