gepubliceerd: 28-01-2020
De proces- en effectevaluatie die Panteia en de Universiteit Utrecht voor Schouders Eronder uitvoerden naar de serious urban game 'No Credit, Game Over®' is openbaar. Deze game over schulden en schuldhulpverlening vergroot de kennis die jongeren hebben van de sociale kaart in hun gemeente.
In No Credit, Game Over!® staat leren door te spelen centraal en gaan jongeren in hun eigen lokale community op pad. Om het effect van de game te onderzoeken, is de game vergeleken met een klassikale les over schulden.
Op de korte termijn hebben zowel de game No Credit, Game Over!® als de klassikale les een positief effect op de houding van leerlingen ten aanzien van de gedachte dat formele organisaties (gemeenten en/of (vrijwilligers)organisaties) hen kunnen helpen wanneer zij financiële problemen hebben. Maar, dit positieve effect van beide interventies blijkt na enkele maanden verdwenen.
Als het gaat om het vergroten van de kennis die jongeren hebben van de sociale kaart blijkt enkel de game op lange termijn effectief. Dit komt deels door het uitdagende karakter van de game. Kortom: No Credit, Game Over!® zorgt ervoor dat jongeren de sociale kaart in hun gemeente beter leren kennen. Hierdoor weten jongeren sneller de weg te vinden naar passende hulp wanneer zij financiële problemen ervaren.
Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Rosanne Oomkens (r.oomkens@panteia.nl).
De infographic en het rapport kan je hier bekijken.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.
Bel ons op: 079-322 20 00