Panteia over de nieuwe Alcoholwet bij EditieNL

gepubliceerd: 20-06-2021

Op 1 juli treedt de nieuwe Alcoholwet in werking. Hierin is bepaald dat er niet meer dan 25% korting mag worden gegeven op alcoholhoudende dranken. Afgelopen jaar voerde Panteia een onderzoek uit over de stand van zaken van aanbiedingen en het consumentengedrag. Editie NL sprak met Henri Faun van Panteia over het onderzoek en de mogelijke effecten van de nieuwe wet.

 

Uit het onderzoek door Panteia blijkt dat alle grote supermarktketens en grote slijtersketens aan prijsacties doen. Het gemiddelde kortingspercentage is daarbij 21%. Bij een kwart van de aanbiedingen wordt er meer dan 25% korting geboden. Wanneer bier in de aanbieding is, wordt hier gemiddeld 33% meer van verkocht. Voor wijn is dit 50%.

 

Consumenten bevestigen het belang van aanbiedingen. De meerderheid van de consumenten geeft aan zij soms speciaal voor een winkel of merk kiezen omdat er aanbiedingen zijn. Daarbij geldt: hoe hoger de korting, hoe groter ook de kans is dat consumenten meer producten kopen. Bovendien leidt het hebben van een grotere voorraad er voor een deel van de consumenten toe dat zij ook meer gaan drinken.

 

Wanneer kortingen van meer dan 25% niet meer mogelijk zijn, geeft 30% van de consumenten die nu gebruik maken hogere kortingen aan dat zij minder of minder vaak alcohol zullen kopen. Ook zegt eenzelfde deel van de consumenten uit te wijken naar het buitenland voor het kopen van alcohol. In hoeverre dit daadwerkelijk gaat gebeuren is nog de vraag. Vanuit de gedragswetenschappen weten we dat intenties lang niet altijd worden omgezet in gedrag.

 

In 2023 voert Panteia een vervolgonderzoek uit om te kijken wat de effecten van de nieuwe alcoholwet in de praktijk zijn.

 

 

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00