De studentmentor fungeert daarbij als rolmodel, geeft de leerlingen één op één aandacht door onder meer te oefenen, samen huiswerk te maken, het leren plannen van huiswerk, maar ook door gezamenlijk sportactiviteiten te ondernemen en bedrijfsbezoeken te organiseren. Het doel is hiermee bij te dragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, studie- en beroepsoriëntatie, schoolprestaties en loopbaanperspectief van deze leerlingen. Tegelijkertijd ontwikkelen de studentmentoren diverse (beroeps)competenties en worden zij gevormd tot ervaren professionals die zich betrokken voelen bij de stad en haar inwoners, die eerder kiezen voor een baan in Rotterdam Zuid of een vergelijkbare complexe omgeving. Maar werkt het ook? Welke effecten levert het op? En hoe kan het programma verder versterkt worden om de effecten te vergroten en om de continuïteit van het programma te waarborgen? Panteia onderzoekt het in opdracht van De Verre Bergen. Er zijn nog geen publicaties openbaar.
Panteia ondersteunt dit programma met onderzoek: we doen op twee momenten een procesevaluatie (waarvan we de eerste nu bijna hebben afgerond – het rapport is nog niet openbaar), en zullen meerdere effectmetingen verrichten. De eerste effectmeting is momenteel in voorbereiding; er zal met behulp van bestaande data (schoolregistraties, DUO-gegevens) en nieuwe data op basis van gevalideerde vragenlijsten een quasi-experimentele effectmeting worden uitgevoerd met controlegroepen en interventiegroepen. Zo worden enkele “harde” effecten op bijvoorbeeld schoolprestaties in kaart gebracht, maar ook “zachtere” effecten op bijvoorbeeld sociaal-emotioneel welbevinden.