Scholing van uitzendkrachten onderzocht

gepubliceerd: 11-10-2018

In opdracht van Stichting Opleiding & Ontwikkeling Flexbranche (STOOF) heeft Panteia een onderzoek naar de scholing van uitzendkrachten uitgevoerd.

Doel van het onderzoek was onder andere om inzicht te krijgen in de manier waarop uitzendkrachten zelf naar scholing en opleiding kijken. Daarnaast is ook het aantal uitzendkrachten dat scholing volgt geanalyseerd en het soort scholing. Ook de manier waarop scholing gestimuleerd kan worden is onderzocht. Om antwoord op deze vragen te krijgen is er een enquête gehouden onder uitzendkrachten en zijn er groepsdiscussies en telefonische diepte-interviews gehouden.

Uitkomst van het onderzoek is dat scholing door uitzendkrachten wordt gezien als een middel om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. De uitzendkrachten die scholing hebben gevolgd waren daar tevreden over. Om een uitzendkracht te stimuleren om een opleiding te volgen is het belangrijk om een opleiding actief aan te bieden. Ook helpen loopbaangesprekken goed bij het stimuleren van scholing. Als derde factor is het eigen initiatief van de uitzendkracht van belang. Uitzendkrachten die vragen om scholing krijgen dit ook vaker. Verder blijkt dat uitzendkrachten niet goed weten wat de mogelijkheden zijn of wat scholing inhoudt.

Het ligt voor de hand om scholing actief aan te bieden en loopbaangesprekken te voeren om scholing van uitzendkrachten verder te bevorderen. Het eigen initiatief van de uitzendkrachten kan worden gestimuleerd door breed te communiceren wat de scholingsmogelijkheden zijn en als werkgever te vragen naar de behoefte van uitzendkrachten. Bij groepen die substantieel minder opleiding volgen, zoals vrouwen en uitzendkrachten die langere tijd werkloos zijn geweest, loont het om te stimuleren scholing te volgen. Het rapport ‘Scholing van uitzendkrachten: het perspectief van uitzendkrachten zelf’ is hier te downloaden.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00