gepubliceerd: 11-10-2018
Dit onderzoek bevestigt dat de kenmerken van leerlingen grotendeels het niveau van vsv verklaren. Toch is het aantal nieuwe vsv-ers de afgelopen jaren sterk gedaald. Betrokkenen zelf stellen dat toegenomen aandacht en de combinatie van maatregelen de oorzaak is van deze daling. Het relatieve effect van individuele maatregelen is in de uitvoeringspraktijk moeilijk aan te tonen. Onze analyses bevestigen dit beeld: er zijn geen regionale maatregelen die altijd beter werken dan andere.
Op het niveau van de mbo-instelling zijn wel twee maatregelen gevonden die relatief meer bijdragen: de mogelijkheid voor tussentijdse instroom gedurende het hele jaar en het gezamenlijk opstellen van vsv-doelen door onderwijsteams. Ook zijn scholen die beter onderwijs weten te realiseren ook beter in staat vsv terug te dringen.
Gezien de brede afname van vsv over de hele linie van regio’s en instellingen, is het verder aannemelijk dat juist de overeenkomsten in beleidsmaatregelen tussen regio’s en instellingen effectief zijn geweest, in samenhang met landelijk beleid zoals de kwalificatieplicht, sturen op cijfers en het sturen op regionale samenwerking via de regionale convenanten en accountmanagers.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.
Bel ons op: 079-322 20 00