gepubliceerd: 11-10-2018
De belangrijkste oorzaak is de verslechterde economische situatie en de lagere binnenlandse bestedingen. Dit leidt tot een minder hoge transportvraag vanuit de bouwsector en consumentengoederen. Het volume dat wordt voorzien voor het jaar 2014 ligt onder het niveau van het jaar 2005 en ligt nog 9% onder het volume dat gezien werd in topjaar 2008. Dit en meer blijkt uit de ‘Korte Termijn Voorspeller’ voor het Nederlandse goederenvervoer. Het onderzoek wordt door Panteia/NEA voor de zeventiende keer gepubliceerd.
Binnenlands wegvervoer staat onder druk De transportvolumes in het wegvervoer zullen in 2013 naar verwachting met 0,5% afnemen ten opzichte van 2012. In 2014 wordt gerekend op een groei van 0,8%. Het vervoer van bouwmaterialen en eindproducten & containers over de weg zal in 2014 nog verder afnemen. Het wegvervoer van landbouw & levensmiddelen en energieproducten zal in deze periode stabiel blijven. Groei in het wegvervoer is te zien in het vervoer van chemische producten en metaalproducten.
Binnenvaart stabiliseert, mogelijk lichte groei in 2014 Voor het jaar 2013 wordt in de binnenvaart een vrijwel gelijk transportvolume verwacht. Voor 2014 wordt er gerekend op aantrekkende ladingstromen in bepaalde deelmarkten. Totaal wordt gerekend op een groei van het volume van 1,1% ten opzichte van 2013. In de tankvaart wordt groei van ladingstromen verwacht. Vervoer van agribulk, containers en bouwmaterialen zullen naar verwachting dalen in 2013, maar in 2014 wordt in deze markten een stabilisatie voorzien. .
Stijging in internationaal spoorvervoer, binnenlands neemt af Voor het spoorvervoer in- en door Nederland wordt een groei verwacht van 0,9% in 2013 ten opzichte van 2012. Voor 2014 wordt een groei voorzien van 2,3%. De toename wordt vooral gerealiseerd door het toenemende internationale spoorvervoer. Dit bestaat vooral uit vervoer van containers, ijzererts, kolen en chemische producten.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.
Bel ons op: 079-322 20 00