Veilige truckparkeerplaatsen volop nodig

gepubliceerd: 03-12-2018

Binnen vijf jaar moet Nederland een groot netwerk van honderden beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens hebben. Momenteel is er namelijk een groot gebrek aan veilige parkeerruimte voor trucks.

Eerder werd bekend dat er steeds meer 'inklimmers' worden gesnapt bij de Rotterdamse haven. Het gaat om migranten die in vrachtwagens klimmen waarvan ze denken dat die met de boot naar het Verenigd Koninkrijk gaan.

Dat inklimmen gebeurt vaak op parkeerplaatsen langs snelwegen, in gemeenten of op bedrijventerreinen omdat de vrachtwagens daar vaak afgelegen geparkeerd staan.

Ook veroorzaakt 'wildparkeren', dus buiten de officiële parkeerplaatsen, voor andere problemen als overlast door afval en geluid.

Wegen naar Rotterdam

Het tekort aan beveiligde parkeerplekken is het grootst op de routes Venlo-Rotterdam (A16, A58 en A67) en Arnhem-Rotterdam (A15 en A12). Vooral langs deze wegen naar de haven van Rotterdam proberen migranten in vrachtwagens te klimmen.

 

Op dit moment zijn er in Nederland 30 beveiligde parkeerlocaties voor vrachtwagens, met ruimte voor 2800 voertuigen. Onderzoek heeft uitgewezen dat er in 2025 behoefte is aan ongeveer 2400 parkeerplekken daarbovenop. Dit aantal wordt bevestigd door de resultaten van een recente studie vanuit een internationale context, door Panteia, in opdracht van de Europese Commissie.

 

Eerder dit jaar drongen werkgeversorganisatie VNO-NCW Brabant Zeeland, transportorganisatie Transport en Logistiek Nederland en ondernemersvereniging Evofenedex al aan op een gezamenlijke aanpak van het tekort aan beveiligde parkeerplekken.

De meeste vrachtwagen die 's avonds op zo'n onbeveiligde parkeerplaats langs de snelweg staan, hebben buitenlandse kentekens. Veel buitenlandse chauffeurs vinden de kosten voor een beveiligde parkeerplek te hoog. Gemiddeld kost een veilige plek tussen de 10 en 15 euro. De chauffeur kan er vaak gebruikmaken van faciliteiten zoals douches of toilet. Ook is er meestal een eetgelegenheid.

TLN herkent dat veelal buitenlandse chauffeurs om kosten te vermijden liever op een parkeerplek langs de snelweg staan. De organisatie dringt aan op een verbod op overnachten op een onbeveiligde parkeerplaats als er straks voldoende beveiligde plekken zijn. Ook vindt TLN dat de opdrachtgever de parkeerkosten moet betalen, zodat ze niet voor de rekening komen van de chauffeur.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00