gepubliceerd: 11-10-2018
Ledenbestand verenigingen wordt gedomineerd door generatie X Het aandeel van de Generatie X (30 tot 50 jarigen) onder de leden is met 45 procent het grootste, gevolgd door de Babyboomers (50 jaar en ouder) met 41 procent. Ook de instroom van nieuwe leden wordt gedomineerd door de Generatie X (aandeel van 51 procent), hoewel de Generatie YZ (jonger dan 30 jaar) al een aandeel van 22 procent heeft. De uitstroom van leden bestaat voor 48 procent uit Babyboomers, maar ook voor 15 procent uit de generatie YZ. In de organisatie van de verenigingen domineren de Babyboomers. Hoewel de medewerkers van de bureaus van de verenigingen gemiddeld genomen iets jonger van samenstelling zijn dan de leden, geldt dit niet voor de algemeen besturen. De Babyboomers bezetten nog 56 procent van de plekken en de Generatie YZ is in de 'boardroom' nog nauwelijks aanwezig.
Toegevoegde waarde van lidmaatschap niet vanzelfsprekend Maar één procent van de verenigingen geeft aan uitstekend de toegevoegde waarde van het lidmaatschap te kunnen overbrengen en iets minder dan één derde vindt zich hier goed in. Lang niet alle verenigingen die van mening zijn duidelijke strategische keuzes te hebben gemaakt, slagen er ook in dit goed over het voetlicht bij de leden te krijgen. Toch vinden de verenigingen dat zij moderne communicatiemiddelen hiervoor goed gebruiken. 84 procent van de verenigingen heeft een afgeschermd gedeelte van de eigen website voor leden, 75 procent is actief op Twitter en 65 procent heeft één of meer LinkedIn-groepen. De toegevoegde waarde van het afgeschermde gedeelte van de website voor leden, wordt als hoog ervaren. Op dit moment maakt één op de vijf verenigingen gebruik van een eigen community op internet. Degenen die dit doen zijn hier wel zeer enthousiast over en beoordelen de toegevoegde waarde hiervan nog hoger dan een afgeschermd deel van de website voor leden.
Informatie In april dit jaar zijn twee succesvolle seminars voor verenigingen gehouden door Sarah Sladek (auteur van ‘The end of membership as we know it’). Centrale vraag van deze seminars was: hoe toekomstbestendig zijn verenigingen en zijn ze klaar voor de Generatie XYZ? In samenwerking met VM heeft Panteia als follow up een internetenquête opgesteld om de huidige situatie bij Nederlandse verenigingen in kaart te brengen. 196 verenigingen hebben de internetvragenlijst volledig ingevuld. Een artikel over de resultaten is opgenomen in het juni nummer van tijdschrift VM dat deze week verschijnt.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.
Bel ons op: 079-322 20 00