gepubliceerd: 11-10-2018
Het project voorziet in het creëren van de vraag die een dergelijke verbinding mogelijk maakt. Het eerste ‘Linked by Rail’ project focuste zich op de verbetering van het spoorwegvervoer tussen de Rotterdamse haven en Poznan in West Polen. En met succes: het resultaat is een aantrekkelijke shuttle treinverbinding van 6 vertrekken per week. Door de komst van deze treinverbinding rijden wekelijks ruim 300 vrachtwagens minder over de weg.
Het huidige convenant is een vervolg op dit succes en richt zich op het in Zuid-Polen gelegen industriegebied Silezië. Dit gebied biedt grote kansen. Bovendien is een snelle en directe treinverbinding mogelijk, hetgeen noodzakelijk is om het vervoer van goederen per spoor concurrerend te maken ten opzichte van het wegvervoer. Om deze treinverbinding tussen Nederland en Polen te realiseren zullen technische- en handelsbarrières moeten worden overwonnen. Daarnaast speelt marketing en beursbezoeken een grote rol in het programma. Ook zullen er intermodale trainingen worden georganiseerd om de Poolse bedrijven de voordelen van spoortransport te laten inzien.
Panteia coordineert het ‘linked by rail’ programma en zal daarnaast betrokken zijn in het assisteren van de Nederlandse en Poolse Ministeries om ‘bottlenecks‘ weg te nemen, bij de training en organisatie van wederzijdse missies. De partijen die naast Panteia zijn betrokken bij het PIB Actieplan zijn: Boekesteijn Transport Service, Clip Logistics Sp, ERS Railways, Koninklijk Nederlands Vervoer, Nijman/Zeetank, Nijhof Wassink, Panteia, Rotterdam Havenbedrijf, Seacon Logistics Group en Van den Bosch.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.
Bel ons op: 079-322 20 00