Kwalitatief onderzoek

Binnen Marktonderzoek heeft kwalitatief onderzoek vooral de functie om op een diepgaande manier te achterhalen wat er speelt bij consument, afnemer of burger in een bepaalde markt of op een beleidsterrein. Dit resulteert in inzichten en inspiratie waarmee je weer stappen kan maken.

Kwalitatief onderzoek passen we toe in verschillende fasen van het proces van de ontwikkeling van producten, diensten of beleid. Met inzet van de daartoe geëigende methoden en technieken.
We onderscheiden de volgende fasen:

 

1. Inventariserend of verkennend onderzoek: dit geeft fundamenteel inzicht in de behoeften van de doelgroep, hoe de doelgroep zich gedraagt en welke keuzes zij maken, inclusief de achtergronden hiervan. Het gaat hier bijvoorbeeld om het in kaart brengen van de klantreis (consumer/customer journey), het of marktverkenningen/trends en/of het bepalen van insights.

2. Onderzoek in het kader van de ontwikkeling van producten/diensten: we helpen je graag bij het verder brengen van ideeën en concepten, zodat deze optimaal aansluiten bij de behoeften/wensen van de doelgroep. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de positionering van merken/producten/diensten of communicatie.

3. Toetsen en optimalisering: hier gaat het om het ‘testen’ van uitgewerkte concepten of het maken van keuzen hiertussen. Bedoeld om de laatste puntjes op de i te zetten. Ook kleine aanpassingen kunnen nog ‘het verschil’ maken.

 

Kwalitatief onderzoek is altijd maatwerk. We adviseren je graag over de beste oplossingen die passen bij de vragen die je hebt. En als het tot uitvoering van het kwalitatieve onderzoek komt gaan we graag met jou het ‘leerproces’ in voor een optimale uitkomst.        

Bij Panteia kun je rekenen op ondersteuning door ervaren en enthousiaste onderzoekers, die niet alleen de nodige onderzoeksvaardigheden in de vingers hebben, maar ook een achtergrond hebben in consumentengedrag en –psychologie. Bovendien hebben wij veel ervaring met onderzoek in diverse branches en op verschillende beleidsterreinen. Een belangrijke basis voor het kunnen inrichten van de juiste vorm van kwalitatief onderzoek en je helpen bij het maken van de vertaalslag van de inzichten naar de praktijk.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00